Het corona-tijdperk waarin we leven roept weerstand op. Weerstand tegen de anderhalve meter samenleving, tegen mondkapjes, tegen social distancing. Er is grote weerstand onder een deel van de bevolking tegen de spoedwet. Zo is een petitie tegen de Tijdelijke wet Covid-19 online ondertekend door meer dan 350.000 Nederlanders. Er is verzet aan alle kanten.
Er is weerstand tegen alle maatregelen, tegen de regering, tegen het RIVM, tegen de WHO, tegen elkaar. Mensen raken fysiek en psychisch opgebrand. Discussies zijn aan de orde van de dag en monden vaak uit in ruzie en agressie. De een vindt dat er strengere maatregelen moeten komen, de ander beweert het tegenovergestelde. Mensen raken uitgeput. Deze crisis is een ongekende veroorzaker van stress en daardoor al slecht voor onze gezondheid. We zullen een manier moeten zien te vinden om met bedreigingen als deze om te gaan zowel fysiek als psychisch. Nederland investeert vele miljoenen in een vaccin, waarover velen twijfelen hoe effectief dat zal zijn, gezien de veranderlijkheid van het coronavirus, net als bij de influenzavirussen.

Goede weerstand
Een samenleving heeft baat bij duurzaam gezonde mensen. Het zou goed zijn om te investeren in een gezond afweersysteem tegen luchtwegaandoeningen. Weerstand in positieve zin: het vermogen van het menselijk lichaam om negatieve invloeden van buitenaf te weren en ervoor te zorgen dat deze invloeden het lichaam niet ziek kunnen maken. Hier hoor je niet zoveel over maar ik denk dat het heel belangrijk is om onze weerstand te versterken.
Na wat onderzoek kwam ik veel goede adviezen tegen. Voor sommigen zijn het  open deuren, voor anderen reminders of misschien is het nieuw. Ik zet de belangrijkste zaken die ik meerder keren tegenkwam op een rij.

    • Eet gezond! Dus zoveel mogelijk plantaardig. Verhoog je inname van groenten en fruit, eet gevarieerd, neem volkoren graanproducten, bonen, noten, zaden, pitten en goede vetten en eet niet te veel. Drink meer water en groene thee.
    • Beweeg! Kies een sport die leuk is en goed vol te houden of wandel een half uur per dag. Ga vaker naar buiten en maak contact met de natuur.
    • Slaap voldoende en ontwikkel een goed ritme. Dit betekent dat je iedere dag rond dezelfde tijd (vroeg) naar bed gaat en op een vaste tijd weer opstaat, ook in het weekend en in vakanties (uitzonderingen moeten er zijn natuurlijk).
    • Vermijd stress. Laat angst niet toe of laat zoveel mogelijk los. Leer mediteren, mindfullnes of ga op yoga.
    • Geef je leven zin! Volgens Machteld Huber, grondlegger van ‘Positieve Gezondheid’, is zingeving de sterkste gezond makende kracht.
    • Zet overdag ‘de knop eens op uit’. Als je overdag alleen maar doorgaat van activiteit naar activiteit, zonder even te herstellen tussendoor, blijft je lichaam in de ‘actie-stand’ en loopt je energietank leeg. Neem dus pauzes in werk en privéleven.
    • Inspireer de ziel met kunst; schrijven, muziek maken of beluisteren, schilderen, film, een museumbezoek, leren gedichtenschrijven, er is zoveel.
    • Zorg voor een goede hygiëne en ventileer elke dag je huis.
    • Versterk je weerstand met natuurlijke middelen.
    • Neem supplementen bij tekorten.
    • Open je hart voor anderen en verzorg je sociale leven.
    • Focus op het goede!