Wat is het?
Soja is afkomstig van de sojaboon. Van deze peulvrucht worden sojaproducten zoals tofu, tempé en sojaolie gemaakt. Er zijn twee soorten soja die wij consumeren: ongefermenteerde soja en gefermenteerde soja.

Is Soja gezond?
Soja is rijk aan eiwit, onverzadigd vet en bevat ijzer en vitamine B1. De hele sojaboon is een bron van goede voedingsstoffen. Maar omdat het een peulvrucht is, bevat het ook zeker enkele antinutriënten zoals fytinezuur. Ook zijn Sojabonen rijk aan meervoudig onverzadigde omega-6 vetzuren, die problemen kunnen geven als je er teveel van eet. Hier zie je al dat het een complex onderwerp is op het gebied van gezondheid vandaar dat er veel zin en onzin verhalen de ronde doen. Nog een hardnekkige fabel over soja is dat heel veel menen bang zijn voor de hormonen die soja zouden bevatten, oestrogenen om precies te zijn. Maar …….. planten maken geen hormonen aan, dieren wel. Als je je dus echt druk maakt om hormonen (terecht) kun je beter stoppen met dierlijke producten eten. De oestrogenen in soja waar mensen het altijd over hebben zijn in werkelijkheid fyto-oestrogenen. Plantaardige oestrogenen ofwel fyto-oestrogenen zijn soms zelfs een goed alternatief tegen overgangsklachten.
Infomeer je goed. Onderaan dit artikel geef ik twee linken van mensen die gedegen onderzoek deden en met duidelijke informatie komen.

Is Soja duurzaam?
Sojabonen zijn peulvruchten die hun oorsprong vinden in Azië, maar nu op grote schaal in Amerika worden geproduceerd. Het is een feit dat sommige soja wordt verbouwd in voormalig oerbos. Dit wordt echter zelden gebruikt voor menselijke consumptie en vind je daardoor niet of nauwelijks terug in veganistische producten. In totaal wordt 70% van de wereld sojaproductie juist gebruikt als veevoer. Deze dieren worden vervolgens gebruikt voor de productie van vlees en zuivel. Dit is echter totaal niet efficiënt: voor één kilo rundvlees heb je zo’n zeven kilo plantaardig krachtvoer nodig. Je zou dus kunnen zeggen dat je indirect meer soja eet met een niet-veganistisch eetpatroon dan in een volledig plantaardig leefwijze. De massale sojaplantages in de voormalige regenwouden van Zuid-Amerika staan bekend om het gebruik van genetisch gemanipuleerde soja en grote hoeveelheden pesticiden. Wil je dit niet liever niet? Met biologische producten zit je sowieso goed! Volgens de Europese richtlijnen mogen deze niet bespoten of genetisch gemodificeerd zijn. Bron: Veganchallenge

Wat doe ik?
Ik eet s’ ochtends vaak soja yoghurt met blauwe bessen, muesli, zemelen en wat chiaenlijnzaad. De plantaardige dranken die ik drink zijn nietop sojabasis. Ik eet af en toe een bewerkt product zoals een vleesvervanger. Ik eet wel veel peulvruchten en edamame boontjes.  Tempeh of tofu zeker twee keer per week. Dus ik zeg: soja; JA met mate en biologisch.
Voor meer info check: Hoe gezond is soja? en Lobje Faasen.